Önismeret és énmárka vezetőként

Életkorunktól, pozíciónktól vagy az üzletágunktól függetlenül fontos, hogy megértsük a személyes márkaépítés fontosságát, hiszen mindannyian a saját, mondhatni az „ÉN vállalat” vezérigazgatói vagyunk, és napjaink üzleti világában a legfontosabb feladatunk az, hogy piacvezetők legyünk ebben az ágazatban. Egy olyan márkát kell képviselnünk, melyért személyesen vagyunk felelősek; sokszor ez azt követeli, hogy egy kicsit másképp kezdjünk gondolkozni önmagunkról. Ennek a gondolkodásmódnak a fő vonala, hogy nem csupán alkalmazottak vagy vezetők vagyunk egy cégnél, és nem a beosztásunk, vagy munkaköri leírásunk határoz meg bennünket, hanem ezt mi is képesek vagyunk formálni. Az „ÉN vállalat” vezérigazgatóiként folyamatosan fejlődnünk kell, és reklámoznunk önmagunkat, hogy sikeresek lehessünk a piacon.
Fontos azonban szem előtt tartani, hogy ez nem egy önmagunkról való folyamatos kampányolást jelent, hiszen mindenkinek van énmárkája, azonban a legtöbben nem kezelik ezt tudatosan; nem követnek semmilyen stratégiát, nem konzisztensek vagy hatásosak megnyilatkozásaikban. Ebben kell nekünk másnak lennünk.
Ahhoz, hogy igazán sikeres lehessen az énmárka építésünk vezetőként, fontos, hogy kellő önismerettel rendelkezzünk. A hiteles személyes márka ugyanis abból alakul és fejlődik ki, hogy tisztában vagyunk azzal, hogy mit akarunk elérni, mi az, amit szeretünk csinálni, mindemellett pedig folyamatosan fejlődni is tudunk ezeken a területeken. Röviden, az énmárka építésének forrása az identitáskeresés, és –formálás.
Vezetőként azt az értéket kell folyamatosan képviselnünk, melyet konzisztensen adni is tudunk beosztottainknak, ügyfeleinknek; ekkor válhatunk igazi példaképpé, mentorrá, és egy olyan forrássá, akire hivatkozni és hagyatkozni tudnak.


Ennek fényében, az énmárkaépítés legfontosabb alappillére az önismeret; határozzuk és formáljuk meg személyes ambícióinkat. Vessük papírra, hogy kik is vagyunk mi, milyen ügyekért állunk ki, mit is jelképezünk, mi tesz bennünket különlegessé és egyedivé, melyek az értékeink, és miért vagyunk különbek akárki mástól. Ez bennünket is meg fog erősíteni abban, hogy melyek is valóban a meglátásaink, és mi felé vagyunk elhivatottak. Emellett, vegyük sorra, és próbáljunk mélyebb belátást nyerni személyiségünkbe, stressz-kezelési mechanizmusainkba, kommunikációs készségeinkbe, valamint konfliktuskezelési és döntéshozatali stratégiánkba. Ezen témák kapcsán képesek leszünk jobban megismerni gyengeségeinket és erősségeinket, mely segítségével olyan területeket leszünk képesek kiemelni az énmárka építésünk során, ahol valóban magabiztosak vagyunk.
Természetesen, az énmárka-építés folyamatában a kellő önismeret szerzése csak a kiindulási pont, azonban mindenképp fontos, hogy kellő figyelmet szenteljünk neki: ezen keresztül leszünk képesek ugyanis azt kommunikálni, hogy kik is vagyunk, mit csinálunk, és hogyan teremtünk mindezzel egy olyan értéket, amely megkülönböztet bennünket mindenki mástól.

 

Fekete Bernadett